::ASPERiaN FORUM::
selamat bensantai

::::RESEPI KEK YG BLEY DIKONGSI:::::

View previous topic View next topic Go down

::::RESEPI KEK YG BLEY DIKONGSI:::::

Post by colorex on Sat 21 Jun 2008, 6:30 pm

Jom la kita kongsi resepi kat laman ni....

Kek Coklat Jamaica

Bahan:
210 gram tepung gandum
1 sudu teh baking powder
1 sudu teh serbuk rempah kek
65 gram mentega
150 gram gula pasir halus
4 biji telur
2 sudu makan serbuk koko
2 sudu makan air suam

Glaze:
25 gram gula pasir
40 ml air
1 cm kayu manis
180 gram coklat masak hitam, dicairkan
50 gram coklat masak putih, dicairkan untuk hiasan

Cara membuat:
1. Pukul mentega dan gula sehingga lembut. Masukkan telur satu persatu sambil dipukul rata.
2. Bancuh serbuk koko dengan air suam. Tuangkan ke dalam campuran telur dan pukul rata. Masukkan pula tepung gandum, baking powder dan serbuk rempah kek sambil diayak dan diaduk rata.
3. Tuangkan ke dalam loyang petak 20 X 20 X 4cm yang telah disapu dengan margerin dan dialas dengan kertas roti. Bakar selama 25 minit dengan suhu 190 darjah celcius. Setelah masak, sejukkan.
4. Buat glaze: Bancuh gula dengan air. Masukkan kayu manis. Didihkan selama 5 minit.
5. Setelah menggelegak, angkat dari api, buang kayu manisnya dan sejukkan.
6. Sira kek dengan glaze. Biarkan selama 2 jam.
7. Cairkan coklat masak hitam dan sirakan ke atas kek. Biarkan coklat beku.
8. Hiaskan dengan coklat masak putih pula dengan membuat garisan-garisan celoreng. Kek dah siap dan boleh dihidang untuk disantap. Hehehehe.....

_________________
:::I`m that man:::

colorex
Super Administrator
Super Administrator

Male
Number of posts : 151
Age : 27
Location : kedah
Job/hobbies : student lagi la..
Personal profile : Hai semua.. assalamualaikum saya dah selamat datang saya ucapkan kepada anda semua yg sudi meluangkan sedikit masa korang untuk join forum ni..maaf la sekirangan tak semeriah seadanya.. aku baru ja belajar buat benda2 alah ni..
Reputation : 2
Points : 68
Registration date : 19/06/2008

View user profile http://Prepaid4U.Net/?id=colorex89

Back to top Go down

Re: ::::RESEPI KEK YG BLEY DIKONGSI:::::

Post by CLewY-- on Tue 01 Jul 2008, 3:11 am

sesapa...wat kan laa untuk ak....hahhaa
ak tlg abehkan je eh..hehehe

CLewY--
Moderator
Moderator

Female
Number of posts : 5
Age : 27
Location : Seremban
Job/hobbies : Student/Surfing the net
Reputation : 0
Points : 5
Registration date : 01/07/2008

View user profile http://profiles.friendster.com/maslindaelliana

Back to top Go down

Re: ::::RESEPI KEK YG BLEY DIKONGSI:::::

Post by colorex on Tue 01 Jul 2008, 2:11 pm

CLewY-- wrote:sesapa...wat kan laa untuk ak....hahhaa
ak tlg abehkan je eh..hehehe

mau tak tambah berat..ko belajar2 la wat sendiri What a Face

_________________
:::I`m that man:::

colorex
Super Administrator
Super Administrator

Male
Number of posts : 151
Age : 27
Location : kedah
Job/hobbies : student lagi la..
Personal profile : Hai semua.. assalamualaikum saya dah selamat datang saya ucapkan kepada anda semua yg sudi meluangkan sedikit masa korang untuk join forum ni..maaf la sekirangan tak semeriah seadanya.. aku baru ja belajar buat benda2 alah ni..
Reputation : 2
Points : 68
Registration date : 19/06/2008

View user profile http://Prepaid4U.Net/?id=colorex89

Back to top Go down

Re: ::::RESEPI KEK YG BLEY DIKONGSI:::::

Post by oozaimee on Wed 02 Jul 2008, 1:45 am

colorex wrote:
CLewY-- wrote:sesapa...wat kan laa untuk ak....hahhaa
ak tlg abehkan je eh..hehehe

mau tak tambah berat..ko belajar2 la wat sendiri What a Face

aku baru nk ckp yg sama mcm clewy,tp colorex dh ckp mcm 2..
xjadik la...

oozaimee
Spammer
Spammer

Male
Number of posts : 12
Age : 27
Location : Anywhere but Here
Job/hobbies : Big Spammer
Reputation : 0
Points : 7
Registration date : 02/07/2008

View user profile http://www.friendster.com/oozaimee

Back to top Go down

Re: ::::RESEPI KEK YG BLEY DIKONGSI:::::

Post by Sponsored content Today at 6:46 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum